Överlägg

Teknik & material

Främst jobbar jag med olja på duk, grafik, och Resin Art. I oljemålningarna används till största delen en teknik kallad skiktmåleri. Jag jobbar också med kodning, layout och grafisk design av hemsidor och trycksaker samt håller kurser och workshops.

Skiktmåleri

Skiktmåleri (glazing på engelska) är en lager på lagerteknik som utvecklades av 1400-talets renässansmålare. Konstnärerna utvecklade sina egna sätt att använda tekniken och även om tekniken från början användes för realism så går den lika bra att använda i andra konstriktningar. I skiktmåleri fokuserar man på en sak i taget: först form, sen ljus och skugga och till sist färgen.

Jag gör först en skiss på duk, lägger på en grundfärg (dödar den vita ytan) och målar sedan bilden i gråskala (grisaille). Grunden kan vara i t.ex. olja eller äggoljetempera. När hela bilden är uppbyggd i gråskala så laserar jag på en färg i taget. Färgen läggs på så tunt (med lite pigment i) att grisaillen och föregående lager med färger lyser igenom. Detta skapar ett större lyster och djup än när man målar a la prima.

Grafik

Jag jobbar med collografitryck och torrnålstryck och har även gått en kurs i fotopolym. Tryckplåtarna i collografi skapas genom att bygga med papp, lim och annat spännande, torrnål ristas in på plast- eller kopparplåt och fotopolym etsas på plåt. Oavsett hur plåten skapas så använder jag sedan en press för djuptryck. Alla tre tekniker innefattar djuptryck så först lägger jag på en intagliofärg (djuptrycksfärg) och torkar bort överflödet från ytan så den bara ligger kvar i fördjupningarna. På collografitrycket, som är en kombination av djuptryck och högtryck, så valsar jag sedan på en högtrycksfärg. Collografibilder kan tryckas av en plåt eller av en kombination av flera plåtar.

Resin Art

Resin Art är det engelska ordet för Epoxiharts, alltså syntetiskt harts. Det är en transparent tvåkomponentsvätska som blandas och härdar på ett dygn till en plast. De första 40 minutrarna är vätskan så pass rinnande så den går att jobba med. Jag tillsätter olika pigment (rinnande eller torrpigment) och ibland även aceton för att skapa effekter. Resinet hälls därefter ut på grundmålade plattor och bearbetas genom att t.ex tilta plattan, dra med verktyg och fingrar eller blåsa med hårblås eller blåslampa. Efter det sätter jag över ett dammskydd och väntar ett dygn. Under detta dygn fortsätter epoxin att röra sig så den slutliga resultatet ser jag inte förrän jag lyfter på locket dagen efter.

Här är ett klipp från Sveriges radio P4 Sörmland när jag förklarar lite kortfattat:

Digitalt arbete

Jag skapar ibland digital konst men har aldrig ställt ut dessa. Däremot skapar jag banners, logotyper och andra trycksaker. Bl.a. har jag skapat många affischer, annonser och programblad för en teaterförening, CD-omslag och layoutat hemsidor för olika kunder. Främst jobbar jag i Photoshop och InDesign men använder ibland Illustrator.  På hemsidor är det en kombination av HTML, CSS, designade och anpassade bilder som gör helheten. I många av mina bilder jag målar och trycker så har jag fotograrferat själv. Kameran är ett viktigt arbetsredskap även om min huvudsakliga konstform ej är foto.

Övriga medier

Eftersom jag är utbildad bildlärare har jag kunskap om många andra medier och jag kan även hålla kurser i teckning, färglära,. linoleumsnitt och andra tekniker.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *